Wat is een incentive?

Heb je nog nooit gehoord van een incentive reis? Of zit je met je handen in het haar omtrent de ‘hoe-wat-waarom’? Don’t sweat it. Hieronder leggen we uit wat een incentive nu eigenlijk inhoudt, welke soorten er bestaan, wie hier baat bij heeft en waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met het organiseren ervan! 

Wat is een incentive?

Incentives zijn een onderdeel van de groep welke we doorgaans bestempelen als MICE (meetings, incentives, conferenties en events). Incentives omvatten o.a. reizen en meetcentives en zijn op maat gemaakt. Ze kunnen dus aangepast worden aan elk budget. Op die manier kan elk bedrijf een incentive organiseren.

Wat is de focus en doelgroep van een incentive?

De focus ligt bij een incentive voornamelijk op het entertainmentaspect, leuke activiteiten, lekker eten en netwerkmogelijkheden en minder op het werk of opleidingen. Het doel is in het algemeen om de deelnemers te belonen of te motiveren. We willen een onvergetelijke ervaring bezorgen.

Zo’n incentive kan worden georganiseerd voor verschillende doelgroepen. De meest voorkomende doelgroepen zijn: verkopers, vertegenwoordigers, medewerkers, klanten, prospects en dealers of resellers.

Welke soorten incentives bestaan er?

Er bestaan heel veel verschillende soorten incentives, elk met hun specifieke doelstelling. Uiteraard kunnen deze doelstellingen gecombineerd worden. Enkele voorbeelden zijn:
• Het belonen van vb. sales of trouwe klanten
• Het motiveren van het team
• De groepsgeest en betrokkenheid verhogen
• Het vieren van een jubileum
• Het lanceren van een nieuw product
• Aankondiging van veranderingen

What’s in it for me?

Het organiseren van een incentive impliceert natuurlijk een bepaalde investering. Deze investering moet ook lonen en zinvol zijn. Daarom sommen we hieronder de voordelen op van het organiseren van een incentive.

Voordelen voor de werkgevers

• Het vergemakkelijken van de netwerk- en communicatiemogelijkheden
• Het stimuleren van sociale interactie
• Het versterken van de bedrijfsloyaliteit met oog op employer branding
• Enthousiasme en goodwill creëren van de betrokken deelnemers
• Het boosten van de productiviteit en daarmee omzet verhogen

Voordelen voor de werknemers

• Het gevoel gewaardeerd te worden
• Een ego-boost
• Het ontdekken van nieuwe culturen
• Klanten of collega’s op een andere, persoonlijkere manier leren kennen
• Het beleven van een unieke reis, iets wat men zelf niet zou kunnen organiseren

Je wil jouw incentive afstemmen op jouw doelpubliek en met een duidelijk doel voor ogen? Wij helpen je graag op weg zodat de incentive niet aan haar doel voorbij gaat!

Scroll naar boven